Enligt en amerikansk studie, som publicerats i Journal of Marketing Research, tröttnar vi snabbare på våra plagg om vi använder dem i flera olika sammanhang. Om vi till exempel köper ett par sneakers så blir vi snabbare less på dem om vi använder dem till såväl powerwalks, som i skolan och när vi går ut och festar. Använder vi dem däremot bara som promenadskor så kommer vi att tycka om dem längre.
– Flera olika produkter och användningsområden gav samma resultat: Ju fler användningsområden personer uppfattade att en produkt hade, desto mindre gillade de produkten, skriver forskarna Jordan Etkin (Duke University) och Aner Sela (University of Florida), i studien.
Forskarna menar helt enkelt att vi tröttnar snabbare på kläder och skor som vi tycker ”funkar till allt” och använder i flera olika situationer. Grejer som vi däremot bara använder vid specifika tillfällen gillar vi mer. Med andra ord borde vi enligt studien ”öronmärka” våra kläder i kategorier som ”utgångskläder”, ”hemmakläder”, ”jobbkläder” och så vidare.
Håller du med?
