Anställda på Chiquelle larmar: Har inte fått lön sedan i juli

Anställda på Chiquelle har inte lön sedan i juli, enligt uppgifter i Aftonbladet. Företagets vd menar att det beror på att klädjätten är under rekonstruktion.

Frida Olheden

Uteblivna löner, långa arbetspass utan raster och krav på obetald övertid – det är verkligheten för de anställda i Chiquelles flaggskeppsbutik i Mall of Scandinavia. Butiksanställda vittnar i Aftonbladet om att företaget inte betalat ut lön sedan i juli, vilket har gjort att flera nu valt att säga upp sig.

– De har inte sagt varför vi inte får löner. Det är egentligen droppen. Det har varit kaos ända sen jag började jobba där, säger en av de anställda till tidningen.

I ett mejl till Aftonbladet skriver klädjättens vd och grundare Pouya Boland att orsaken till de uteblivna lönerna är att företaget är under rekonstruktion. ”Vi känner oss väldigt ledsna och tycker att detta är olyckligt. Vi gör allt vi kan för att rädda situationen genom samtal med bland annat externa parter, advokater, rekonstruktionsjurister, leverantörer och partners. Vi jobbar dag och natt med detta”.

Är du trött på att känna att du borde hänga med i nyhetsflödet?

🎯 De viktigaste nyheterna förklarade

📱 Inga flöden, inga pushar – bara koll.

☕️ Inboxen 06:00. Klart.

Skaffa en GRATIS prenumeration på Hint här

Däremot nekar vd:n till uppgifterna om missförhållanden för butiksanställda.

Läs mer på vår Instagram.