I studien studerades 48 personer som alla lider av så kallat ”upprepande beteende” och hur de reagerade när de utsattes för stress, frustration, avslappning och tristess.
Resultaten, som har publicerats i Journal of Behaviour Therapy and Experimental Psychiatry, visade att personer med tvångsmässiga beteenden, så som att bita på naglarna, snarare får utlopp för dessa beteenden när de är uttråkade och frustrerade än när de oroliga eller känner ångest. Något som kan kopplas ihop med hur perfektionister funkar. Enligt O’Connor känner nämligen pefektionister frustration, otålighet och missnöje när de inte når sina mål. Perfektionister upplever också att de bli uttråkade lättare.
Så nästa gång någon hackar på dig för att du biter på naglarna, säg att det inte är ditt fel utan att du är perfektionist eller att hen helt enkelt tråkar ut dig. 😉

